lørdag 9. oktober 2010

Bøfler har ikke vinger

Idag fant jeg noen av mine innlegg fra "gamle-bloggen" og tenkte at jeg kunne børste støv av dem igjen;D Her er et innlegg som tar for seg et viktig tema: nemlig Bøfler!
En ettermiddag gikk jeg tom for litt småting i kjøkkenskapet og tok meg en tur til nærbutikken i mitt lokalmiljø, som det heter. Gikk rundt i mine egne tanker, litt småtrøtt etter en lang men veldig bra uke, og da er jeg lett mottagelig for inntrykk. Før jeg nådde kjøttdisken var jeg igrunnen intetanende om at jeg kom til å spasere hjem grublende på noen av livets små og store kulinariske mysterier. Men iallefall bøyer jeg meg ned til kjøttdisken og der skuer mine øyne en ny varetype: Buffalowings.
Buffalowings... jeg smakte litt på ordet.
Bøffelvinger..?...? Hmm, jeg visste faktisk ikke at bøfler hadde vinger. Du verden.
Det er jo svære dyr. Jeg ser dem for meg slik de fremstilles i indianerfilmene, enorme og vakre, der de buldrer over prærien i svære flokker og etterlater alt rundt seg i en gedigen støvsky.
Har jeg sovet i en naturfagtime? Jeg kan ikke helt se for meg hvor de små vingene er plassert på en bøffelkropp, men så er det jo kanskje ikke så rart at de er usynlige, for de er ikke stort større en kyllingvinger..
Det får meg til å tenke på et annet av livets små mysterier: oksekjøtt. Hvorfor finnes det
ikke ku-kjøtt i butikkhyllene? Er det slik at alle kuer skifter kjønn når de dør og blir okser? Et slags kulinarisk kjønnskifte? Ikke rart at kua på jordet jeg syklet forbi nylig så litt betuttet
ut. Kanskje den nettopp hadde fått vite at den en gang skal bli okse?
Og det bringer meg til enda et mysterium. Når griser dør, blir de da svin? For det heter gris, grisehus og grisunger etc, men det er svinekjøtt jeg ser i kjøledisken og det er svinekoteletter jeg kjøper med meg hjem. Altså blir alle griser svin så fort de havner i stekepanna.
Ja det er jammen mye rart man kan fundere på der man rusler rundt med handlevogna mellom reoler og kjøledisker på jakt etter noe greit å ha til middag.
Og sist med ikke minst: Kalkyn! det er visst også en dyreart som har gått meg hus forbi.
Jeg skriver "hva er kalkyn" i google og får opp en nettside som gir meg følgende svar:
“En kalkyn er en svær jævel av en kylling som tvangsfores og spises før den får sukk for seg".
Jaha, da vet man det.

6 kommentarer:

  1. Hehe...der var du igang. Lo meg gjennom hele innlegget, knegg ;-)
    Jeg linker deg, hvis det er ok for deg :-D..vel, egentlig har du vel ikke noe valg...hehe

    Klem, Frøydis

    SvarSlett
  2. hehe....du er i såfall ikke alene om å ha sovet i naturfagtimene! Kalkyn har jeg undret over også, bøffelvinger er totalt ukjent....
    Ha en flott og undrende dag:)
    Klemmings:)

    SvarSlett
  3. Takker:) artig med blogg:) livet byr jo på mye å undre seg over, så det blir nok mer rart her etter hvert, he he

    SvarSlett
  4. Hehe:) Herlig skrevet, ja man kan jammen undre seg over hvorfor de skifter kjønn når de ligger under kjøttøksa:)

    Gleder meg til å følge deg videre, så jeg legger meg til her hos deg:)

    Ha en flott dag:)

    Klem Ea

    SvarSlett
  5. Velkommen i bloggverden! Kalkyn har eg faktisk høyrt om, men kjem ikkje til å ete det etter eg no har sett kva du har googla fram.....

    SvarSlett
  6. Takk for varm velkomst mine kjære lesere:)

    SvarSlett